Przedstawiam Państwu, a szczególnie bibliotekarzom szkolnym, konspekt lekcji bibliotecznej. Jest bardzo przydatny, gdy zamierzamy zapoznać pierwszoklasistów z ich pierwszą biblioteką. Dzieci wprowadzane są w nowe środowisko, tym samym zachęcane do obcowania się z książkami. To ważne, by zorganizować wyjście maluchów do biblioteki szkolnej, gdyż nie wychowywane w tym kierunku od najmłodszych lat, mogą nie mieć okazji do poznania magii książek, tego pięknego świata, który umożliwia zabawę i naukę zarazem.
KONSPEKT LEKCJI BIBLIOTECZNEJ DLA UCZNIÓW KLASY I SZKOŁY PODSTAWOWEJ W CIESZANOWIE
1. Temat: Moja pierwsza wizyta w bibliotece szkolnej.
2. Cele:
* główny zapoznanie uczniów z lokalem biblioteki szkolnej, jej księgozbiorem; przedstawienie zasad funkcjonowania biblioteki i obchodzenia się z książką,
* operacyjne – po lekcji - uczeń umie wyjaśnić pojęcia: biblioteka, wypożyczalnia, czytelnia, katalog, lektura, regulamin, - uczeń wie, czym są karty czytelnika i karty książek, oraz do czego służą katalogi, - uczeń zna najważniejsze punkty regulaminu biblioteki, m.in. termin, w jakim powinien zwrócić wypożyczoną książkę, - uczeń wie, jak obchodzić się z książką, - uczeń pamięta godziny otwarcia biblioteki szkolnej, - uczeń potrafi wyjaśnić ogólnie sens istnienia biblioteki, poruszać się po niej.
3. Czas trwania lekcji: 90 minut.
4. Metody nauczania:
a) słowna - wykład dotyczący struktury, zasobów, katalogów i regulaminu biblioteki szkolnej, zasad obchodzenia się z książkami, - podanie godzin otwarcia biblioteki, - pouczenie o celowości istnienia i funkcjonowania biblioteki, - krótka dyskusja na temat poszanowania książek i obchodzenia się z nimi,
b) oglądowa - wystawka lektur i książeczek dostosowanych do poziomu uczniów I klasy SP, - kartony z definicjami: biblioteki, wypożyczalni, czytelni, katalogu, regulaminu, lektury (kartony ozdobione są rysunkami związanymi tematycznie z biblioteką), - prezentowanie uczniom zasobów biblioteki, jej wyposażenia, oprowadzenie ich po lokalu bibliotecznym; przy tym ogólne omówienie zasad korzystania z katalogu alfabetycznego, - prezentacja kart książek i kart czytelników,
c) praktyczna - samodzielna praca uczniów.
5. Środki dydaktyczne:
kartony z definicjami karty czytelników karty ćwiczebne karty książek katalogi książki na wystawie i na półkach rozsypanki zakładki.
6. Przebieg lekcji: a) wprowadzenie – przywitanie uczniów w bibliotece; wykład, dyskusja; - wyjaśnienie z pomocą kartonów definicji: biblioteka, wypożyczalnia, czytelnia, katalog, regulamin, lektura, - oprowadzenie uczniów po lokalu bibliotecznym; omówienie, jakie zbiory gromadzi biblioteka szkolna i komu je udostępnia; oglądanie wystawki, - objaśnienie uczniom celu istnienia bibliotek, - podanie godzin otwarcia biblioteki szkolnej i rozdanie dzieciom barwnych zakładek z tymi informacjami (są na nich też bohaterowie książeczek dla dzieci), - rozdanie uczniom kart książek i kart czytelników, tłumaczenie ich przeznaczenia - rozmowa bibliotekarza z uczniami na temat poszanowania książek;
b) samodzielna praca uczniów - uczniowie zakreślają na kartach ćwiczebnych zdania wskazujące na to, co można (na zielono), a czego nie należy robić z książką (na czerwono); uczniowie układają dwie rozsypanki: BIBLIOTEKA SZKOLNA, KSIĄŻKI UCZĄ I BAWIĄ;
c) podsumowanie lekcji bibliotecznej – bibliotekarz odpowiada na zadawane mu pytania, rozstrzyga wątpliwości pierwszoklasistów, sprawdza karty ćwiczebne i rozsypanki. Następnie rozdaje karteczki z omawianymi definicjami, a dzieci wklejają je do zeszytu z języka polskiego. Bibliotekarz zaprasza uczniów do korzystania z księgozbioru biblioteki.
Oprac. Edyta Sokołowska
|